Lag ditt eget rosevann


Rosevann har blitt brukt i århundrer til hudpleie, og det er super lett å lage! Alt du trenger er en stor panne, roseblader, to skåler og et lokk.


Rose vann kan brukes som en toner, i ansiktsmasker, som en forfriskende ansikts spray, luftfrisker for å nevne noe.

Du kan enten plukke roser fra hagen din viss du har, men det blir like bra med kjøpte roser.
Tips: Viss du kjøper roser, er det lurt å kjøpe noe som er ferdig utsprettet.


Vri av stilken slik at bladene løsner.


Ta en stor kjelle/panne og legg en skål oppned i bunnen.



Legg rosebladene rundt skålen og og ha vann over slik at ca 2/3 av skalen er dekket av vann.


Sett en skål rett vei oppo skålen i pannen og ha på lokket feil vei, ha isbiter, eller iskaldt vann oppå lokket.




Sett på platen å la det småkoke. Dampen fra vannet med rosene i vil treffe lokket, og kondensere. Det konsenserte vannet vil så renne ned i skålen.

Det er ikke no sett tid til hvor lenge det skal koke, jeg holdt bare ett øye med kjelen, og passet på at det ikke kokte tørt. Når du er fornøyd med mengden rosevann i skålen, slår du av platen. Når alt er avkjølt kan du fylle rose vannet ditt på en sprayflaske eller hva en du måtte ville fylle det på.
Vannet som er igjen i kjelen fyller jeg på en sprayflaske og bruker som luftfrisker.



Oppbevares i kjøleskap i ca en uke.

Tips: Du kan forlenge holdbarhetet ved å tilsette alkohol, som f. eks vodka, men viss du skal bruke det i ansiktet ville jeg ikke anbefalt det, da alkohol er uttørkende.

Lykke til!!!

Hilde


6 kommentarer

  1. Fantastisk blogg og for en fantastisk oppskrift! Denne skal jeg prøve! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, det var hyggelig at du syntes det!!! Lykke til med oppskriften, hvis du lurer på noe må du bare spørre:-)

      Slett
  2. Flott oppskrift og forklaring!
    Har akkurat vore ute i hagen og plukka ein heil kjele full av velduftande roseblad. Laga rosevatn i fjor også (etter å ha lest oppskrifta di fyrst!), men det vart så mykje at eg ikkje fekk brukt alt. I år skal eg prøve å fryse det i isbitposar slik at eg kan ta det ut i passelege porsjonar. Kjekt å finne sommarduft i frysen midt på vinteren! Har du erfaring med denne metoden?

    Eg prøver uansett...

    SvarSlett
  3. Hei Susanne:-) Så kjekt at du likte oppskrifta! Kjempe lur ide å fryse det! Eg har ikkje prøvd sjølv, men eg ser ikkje noko grunn for at det ikkje skal gå:-)Takk for tipset:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hilde, hvor mye roseblader og vann bruker du, jeg fikk så lyst til å prøve din måte å gjøre det på :)

      Slett
    2. Hei Banji, jeg har ikke noe spesifikk mengde. Så lenge vanne kommer ca 2/3 opp skålen i bunnen av pannen skal det gå bra:)

      Slett